Utdanninger Bilde til kurs siden ipr no

EFT - Spesialistutdanning for psykologer og leger - Modul 1. Oppstart: 10. mars 2025

Bergen

Lær evokative teknikker og avansert empati som hjelper pasienter til å endre problematiske emosjoner med sunne og adaptive emosjoner. Kurset inneholder også egenaktivitet som gir deg bedre oversikt over eget følelsesliv. Kursansvarlig er psykologspesialist Jan Reidar Stiegler.

Booking

Modul 1 - Kull 14

Denne utdanningen er kun åpen for psykologer og leger.

Hos oss kan du ta 3-årig spesialisering i psykoterapi med fordypning i emosjonsfokusert terapi eller du kan velge å kun ta Modul 1, Modul 2 og Modul 3 som enkeltstående kursmoduler. Forutsetning for å ta Modul 2 er gjennomført modul 1 og forutsetning for å ta Modul 3 er gjennomført modul 1 og 2.

Emosjonsfokusert terapi

EFT er en transdiagnostisk terapiform som tar utgangspunkt i å jobbe opplevelsesbasert med klientens fastlåste emosjonelle smerter. Å jobbe med EFT innebærer ofte å aktivere sterke og vonde følelse i klienten, for så å hjelpe klienten til å bearbeide og transformere disse smertene. Forskning på EFT tyder på at endring skjer best når terapeuten har lært seg en kombinasjon av differensiert/presis empati og evokative transformasjonsteknikker.

EFT har forskningsmessig evidens som korttidsbehandling av depresjon, angst, komplekse traumer og parproblematikk. EFT benyttes også til langtidsbehandling av psykiske vansker hvor klienten enten strever med å kunne kontakte eller å prosessere følelser, eller for klienter med større relasjonelle utfordringer. I opplæringen vil man lære å bruke EFT til et bredt spekter av psykiske vansker, med unntak av psykoselidelser og alvorlige utviklingslidelser.

Datoer:

1.samling: 10.03.25 - 13.03.25
2.samling: 02.06.25 - 05.06.25
3.samling: 03.11.25 - 06.11.25

By: Bergen
Sted: Nøstegaten 58, 5011 Bergen
Klokkeslett: Alle dager 09.00 - 17.00 (siste dag til kl. 16.00)
Forelesere: Jan Reidar Stiegler, Anne Hilde Vassbø Hagen, Vanja Hjelmseth og Axel S. Toppe
Pris: 51 995 kr
Kull: 14


Modul 1 – Introduksjon til emosjonell endring i EFT

Modul 1 handler om å bli kjent med modellen og å lære seg grunnleggende ferdigheter for å jobbe med emosjonell endring. Det er særlig fokus på arbeid med klienter som presenterer symptomer på angst og depresjon.

Første samling – Introduksjon til EFT, stolarbeid og fokusering

Denne samlingen fokuserer på å gi deltakeren en oversikt over EFT som modell og å gjøre deltakeren kjent med de tre mest sentrale intervensjonene - Fokusering, selvkritisk splitt og uoppgjorte forhold. Spesifikt vil deltakerne få en innføring i modellen og dens teoretiske fundament. De vil bli kort introdusert for de ulike markørene med tilhørende intervensjoner som bl.a. angst og andre selv-selv prosesser og de vil få en grundig praktisk og teoretisk innføring i intervensjonene selvkritisk splitt og uoppgjorte forhold, og hvordan disse henger sammen med vanlige psykiske lidelser som angst og depresjon. De vil i tillegg få både beskrivelse av og opplevelse med fokusering og minifokusering, samt lære om hvordan det å fremme kontakt innover og opplevelse i klienten er et sentralt element i EFT (typisk: aktivere, skape kontakt med og formidle fra). En enda mer utbroderende beskrivelse av og øving på fokusering kommer igjen på 1. samling på modul 2. På denne første samlingen er det også et mål at deltakeren skal introduseres for de rogerianske grunnbetingelsene for EFT, forstå de ulike fasene i behandling og lære ideen om å følge markører basert på klientens emosjonelle prosess i timen.

Egenerfaring og egenarbeid: I Løpet av første samling er det ønskelig at alle deltakere skal få erfaring av å jobbe både som terapeut, klient og observatør innenfor en EFT-ramme. Dette skjer i egenarbeidsgrupper der deltakerne ved bruk av eget personlig materiale skal få erfare i praksis hvordan det er å jobbe med selvkritikk og uoppgjorte forhold. Deltakerne vil i løpet av kursdagene også bli introdusert til bruk av video for å evaluere og forbedre egen praksis. Det vil bli gitt en innføring (inkludert kort trening) i bruk av forskningsmodellene til Leslie Greenberg for uoppgjorte forhold og selvkritisk splitt og hvordan de kan brukes for å observere egne videoer og forsøke å kode hvor i stolarbeidet klienten befinner seg og i hvilken grad det terapeuten gjør passer med dette.

Andre samling -Grunnbetingelser i EFT (PCEPS, allianse, terapeutisk tilstedeværelse og empatiske intervensjoner)

På denne samlingen vil det være fokus på de grunnleggende betingelsene som er nødvendige forutsetninger for emosjonelle endringsprosesser. Deltakeren vil lære mer om terapeutisk tilstedeværelse og rogerianske/humanistiske grunnholdninger i EFT, samt empatiens rolle EFT (aktivering, regulering, fordypning og øke opplevelse) og ulike former for empatiske intervensjoner vi benytter. Det er et mål at deltakeren i løpet av samlingen skal bli i stand til å differensiere mellom de ulike formene for empati, forstå de grunnleggende Rogerianske betingelsene og bli bedre kjent med betydningen av alliansen i EFT og hvordan denne kan bygges gjennom humanistiske grunnholdninger og prinsipper, og bruk av empati. Vi tar i bruk en forenklet utgave av PECPS-EFT som et verktøy for å observere videoer og for å øke bevissthet om grunnbetingelsene i EFT og hvordan de kan vise seg/komme til uttrykk i den terapeutiske prosessen. I egenarbeidsgruppene tar vi i bruk de ulike empatiske intervensjonene og stolarbeidsintervensjonene lært på forrige samling - selvkritisk splitt og uoppgjorte forhold. Det settes også av tid til gjennomgang av PCEPS og introduksjon til hjemmelekse med bruk av PCEPS på egne terapivideoer (observasjonsoppgave).

Tredje samling- Kasusformulering, Kjerneskjema og lindring av selvet (inkl. emosjonelle sår og emosjonell stil).

På denne samlingen er hovedfokuset på at deltakeren skal kunne forstå, identifisere og jobbe med å endre emosjonelle kjerneskjema knyttet til temaene identitet og tilknytning. Det blir fokus på hvordan vi bruker kasusformuleringer som en måte å styrke bånd, oppgave og mål i terapiprosjektet bl.a. gjennom at terapeuten viser forståelse og tilbyr meningsfulle oppsummeringer av det hen har oppfattet fra klienten, samt knytter dette sammen med mulige underliggende emosjonelle sår og aktuelle intervensjoner. Deltakerne vil få en innføring i observasjon av klienters emosjonelle sår og emosjonelle stil, hvordan emosjonelle sår kan vise seg både gjennom emosjonell stil og andre tegn/markører og hvordan vi kan bruke disse observasjonene både som en del av den felles kasusformuleringsprosessen og som guide i valg av intervensjoner. Det vies også oppmerksomhet til hvordan slike observasjoner kan settes ord til på en måte som gir mening for klienten og som bevarer en rolle og holdning hos terapeuten som “ikke-ekspert". Temaet alliansebrudd vil også bli kort introdusert og diskutert knyttet til klienters emosjonelle sår og emosjonelle stil og måter de kan påvirke terapeuten. En dypere og mer utbrodert gjennomgang av alliansebrudd og terapeutprosesser kommer igjen på modul 3. Som en del av samlingens hovedtema repeterer og fordyper vi også deltakernes kunnskap om og erfaring med de emosjonelle prosessene i intervensjonene selvkritisk splitt og uoppgjorte forhold. Kandidatene skal i den sammenheng også få en innføring i intervensjonen lindring av selvet knyttet til markøren intens sårbarhet, svært lav kapasitet for selvomsorg (f.eks representert som selvforakt) og/eller generelle vansker med å gå inn i/slippe til sårbarhet (f.eks i form av avkobling eller redsel, over- og underregulering).

Les mer om spesialistutdanningen her.

Veiledning

Vi anbefaler alle som tar denne videreutdanningen som en del av spesiliasering at man starter opp veiledning på Modul 1. Du kan når som helst kjøpe fleksipakke med gruppeveiledning (30 timer). Klikk på lenken her for mer informasjon og mulighet for å bestille gruppeveiledning.
Fleksipakke - gruppeveiledning på 30 timer


Det er dessverre ikke anledning til å reservere plass på utdanningen.

Vi tar med forbehold om endringer vedrørende dato og kursholder grunnet uforutsette hendelser.
Vi er i prosess med å oppdatere oppsettet vårt og at det derfor kan komme små revisjoner i tema og rekkefølge før samlingens oppstart.

Faktura

Fakturaadresse endres ikke i etterkant og betales av oppført mottaker. Stemmer ikke oppført fakturaadresse ved påmelding kan du også risikere å miste din plass.
Faktura sendes ut tidligst 6 måneder i forkant av kursstart. Deretter blir faktura sendt ut automatisk ved påmelding.
Dersom du ønsker å dele fakturaen opp pr samling, skriv dette i kommentarfeltet. Faktura for 2. og 3. samling vil sendes ut ca. ca. 1 måned i forkant av hver samling.
Faktura må være betalt innen oppstart av hver samling. Det påløper et fakturagebyr på 89,- per faktura.
NB! Påmelding er bindende.

Avmelding og frister
Kurset har påmeldingsfrist 24. februar 2025 og gjennomføres med forbehold om nok påmeldte.
Dersom påmeldingsfristen er utgått og du fremdeles ønsker plass, ta kontakt med kurs@ipr.no for mer informasjon.

NB! Påmelding er bindende.

Obs! Vi har 24 timer angrerett på alle våre kurs.
Avmeldingsregler utover dette er:

Avmelding 6-12 mnd. før kursstart: Hele kursavgift krediteres
Avmelding 3-6 mnd. før kursstart: Halve kursavgiften krediteres
Avmelding 0-3 mnd. før kursstart: Kursavgift vil ikke bli kreditert

Fravær
Kun fravær med sykemelding, rettsinnkalling eller militærtjeneste (eks. repetisjonsøvelse) aksepteres som gyldig fravær.
For å få godkjent undervisning kreves det at man deltar på hele kurset for at kurset skal godkjennes i spesialistutdanningen.
For å få godkjent kravene til kurs i spesialiteten må deltakeren ta igjen de dagene som fraværet gjelder.
Ved ugyldig fravær, det vil si fravær som ikke er godkjent av IPR, vil kursdeltaker måtte betale deltakeravgift for dagene fraværet gjelder, i tillegg til dagene som tas opp igjen.

Vi følger samme fraværsregler som Norsk psykologforening.

Fravær veiledningsdag:

Fravær på veiledningsdag organisert av NIEFT regnes som fravær fra obligatorisk veiledning og må dekkes inn igjen for kandidaters egen regning. Dette følger av veiledningskontrakten og gjelder også ved gyldig fravær med sykemelding.


Fravær ved fødselspermisjon/foreldrepermisjon:

Faglig sett og med tanke på trygghet i det personlige arbeidet anbefaler vi deltakere å følge kullet sitt gjennom hele modulen. Derfor vil vi anbefale de som på forhånd vet at de skal ut i permisjon om å utsette oppstart. Vi følger Norsk psykologforening sine retningslinjer ved fravær grunnet fødselspermisjon/foreldrepermisjon. Les mer her.

Spørsmål om fravær tas opp skriftlig med kursavdelingen via e-post: kurs@ipr.no.


Har du spørsmål angående kurs?
Se Ofte stilte spørsmål om kurs
eller send en e-post til: kurs@ipr.no




Tilbakemeldinger fra tidligere deltakere:

“Metoden/terapien fremstår som veldig potent. Veldig godt gjennomført kurs. Veldig dyktig kursholder.”

“Fantastisk utdanning med perfekt balanse mellom teori, metode og øvelser. EFT er en metode jeg virkelig har sans for.”

“Veldig fornøyd med kurset. Det mest lærerike jeg har vært på. Kurset er preget av mye empati og varme.”

“Veldig bra! For meg er det mer enn bare en terapeutisk metode som er nyttig. Det gir mer også et fint og nyttig perspektiv på meg selv, andre og livet😊"

“EFT-utdanningen gir meg så mange verktøy og trygghet i rollen som terapeut!”

“Så imponert over alle kursholderne fra samlingene. Godt forberedt, erfarne og kunnskapsrike. Og skikkelig gode klinikere. Jeg gleder meg til fortsettelsen.”

“Kursholdere evner å skape en trygg atmosfære for å selv vise sårbarhet. Overrasket over hvor raskt det ble etablert en trygghet i gruppen vi jobbet i, og hvor lærerikt det var å prøve seg i rolle som terapeut, pasient, men også bare som en deltaker i en gruppe der det raskt føltes veldig fint å kunne dele sårbarhet”

“Er svært imponert over hvordan et så komplekst tema kan formidles på en mer håndgripelig måte. Føler at kurset har gitt meg en ny og forbedret forståelse av mitt kliniske arbeid.”

“En omfattende opplæring som er transparent formidlet av en åpen og tilgjengelig kursholder. Veldig kjekt å få se EFT terapeuter dele videoer fra sitt terapeutiske arbeid”

“Alltid fint å være på kurs i regi av NIEFT. Det humanistiske verdigrunnlaget som ligger til grunn i formidling av både teori og praksis bidrar til at det oppleves som en trygg og inspirerende læringsarena.”

“Utdanningen skjerper det kliniske blikket på uvurderlig vis.”

“Anbefaler kurset blant annet på grunn av det varme, empatiske miljøet der det føles trygt og nyttig å jobbe med egen sårbarhet. Føler jeg kommer nærmere mine klienter når jeg går inn i mine egne vonde prosesser. Underviserne er enormt dyktige i støtte inn i smerten.”